אנשים רבים התחילו לבנות עסק, ועוד בשלב התכנון, שומעים מכל עבר, כמה מסוכן לפתוח עסק בישראל.
כמה מורכב להצליח לייצר בדיוק את הדברים שאנשים כל כך אוהבים.
לפני שאני קופץ לייצור מוצרים מדויקים ללקוחות שלך, ראוי שנקדים הקדמה.
בהתחלה כשפתחתי את העסק שלי , לה בורסה תיקים ומזוודות, לא היו לי שום תובנות מיוחדות, לא התייעצתי עם כל מיני מומחים, לא הנפקתי תכנית עסקית, ובטח שלא הראיתי אותה לאף אחד.
האמת אני חושב שזה דיי מיותר.
אתה יכול להכין שנים תכנית עסקית מדוקדקת ומפורטת, ברגע האמת, הכל נראה אחרת.
אני שומע המון אנשים שאומרים, שלהצליח בעסק צריך המון מזל, הכי קל לתלות את קלקלתינו באחרים.
לומר שכל הכישלונות שלנו, לא ממש תלויים בנו, אלא בגורמים חיצוניים. הכי קל, הכי מקל על המצפון.
מה בכל זאת מבטיח הצלחה בעסק ?
אני חושב שאחד הסודות הגדולים להצלחה בעסק, הוא להגיע לעסק, כאילו אתה לא יודע כלום.
יתכן שאם אתה פותח חנות לכלי נגינה או לציוד ספורט, וזה נושא שקרוב ללבך,וכבר שנים, אתה עוסק בו, בצורה כזאת או אחרת.
אתה מגיע לעסק שלך במחשבה שאתה יודע ומבין הכל בתחום, וזאת לדעתי אחת הטעויות!
אתה חושב שאתה יודע מהם המוצרים שימכרו הכי מהר.
אתה חושב שאתה יודע מה הוא קהל היעד.
אתה חושב שאתה יודע מה הן עונות, או שעות פעילות השיא בעסק שלך.
אתה רגיל לחלק מהמוצרים, והם לא צריכים שיפור בעינך.
כל המחשבות הללו כובלים את המח שלך, ומקבעים אותו לאותם מחשבות, שאינן מובילות בהכרח להצלחה.
מצד שני, ברור שממש נכון ונבון לפתוח עסק בתחום שהוא קרוב ללבך, תחום שיש לך בו ידע רב ועדכני,
ואכן הידע הרלוונטי הזה, הוא שאמור לתת לך יתרון על אחרים ולעזור לך להגיע להצלחה.
אז מה הוא שיטת הקסם שגם חברות ענק משתמשות בו
אכן בשיטה הזאת משתמשות חברות ענקיות ואפילו ממשלות. ואם להם זה טוב, אנחנו בעסק המתפתח שלנו כל שכן.
השיטה נקראתAB TESTING ובעברית בדיקת AB (ממליץ לקרוא בלינק שצירפתי )היא בעצם בפשטות ניסוי מבוקר, שבו אנחנו יוצרים שני גרסאות ומנסים "למכור" אותם ללקוחות.
זו בעצם בדיקה מפוצלת, מוצר אחד קיים (A) ומוצר שני (B ) משודרג או משונמך זה לא משנה בכלל, הוא פשוט אחר.
ואז כמתבקש, קביעת המוצר (הגרסה ) בעל התוצאות החיוביות יותר, כמוצר השורד. מוצר שאותו נמשיך לייצר בשעה שניפטר מהמוצר עם ההישגים הפחות טובים.
זה בהחלט מזכיר לכולנו את שיטת האבולוציה שהמתאים בטבע, שורד, פורח ומלבלב.
מבחן זה נפוץ בשיווק, מסחר אלקטרוני, פיתוח אתרים ותחומים אחרים, והוא מאפשר לנו לבדוק את תגובות הלקוחות שלנו לשינויים.
איך אני משתמש בשיטה הזאת לעסק שלי?
אז כפי שכבר אמרתי העסק שלי לה בורסה תיקים ומזוודות (זה האתר שלנו)
אנחנו מעצבים ומייצרים תיקי נשים מזוודות ארנק לגבר מטריות איכותיות, ועוד
כמובן שאנחנו משתדלים מאוד שהמוצרים יהיו מחומרים איכותיים וגם תהליכי הייצור יהיו מעולים.
אבל כשאנחנו באים להכין קולקציה חדשה ונדמה לנו שאנחנו יודעים איך אנחנו רוצים שתראה המזוודה, לעיתים זה אפילו חזרה על פעם שעברה.
וכאן, בשלב הזה נכנס מבחן הAB
אתה מוסיף עוד מוצר נוסף, זה לא חייב להיות מוצר שאתה בטוח שהוא יצליח, זה בעצם מוצר שאתה עושה הימור מושכל, וחושב שיש לו סיכוי.
קצת כמו לערבב בסל המניות שלך, מניות של חברות סטארט אפ וחברות קידוחי נפט וכדומה, שאחוזי הרווח בהם פנומנליים, אבל הסיכוי להצלחה לא רב.
וכך, אנחנו מייצרים ומוכרים ובודקים היטב, הצבע \ הדגם \ שיימכר בצורה המהירה והרווחית ביותר ימשיך איתנו לקולקציה הבאה.
כמובן שניתן ואפילו יותר קל לעשות את זה בכל דבר בעסק שלך.
אם אתה מביא מוצרים שונים מספקים שונים המבחן הזה צריך להוות כלי בסיסי עבורך.
בדוק מהן המוצרים שנמכרו ראשונים והעמק את אחיזתם בחנות שלך.
עוד דוגמא שנשמעת מאוד הגיונית, אבל אם לא עובדים בשיטתיות ניתן ללכת לאיבוד…
לפתוח את החנות בשעות שאתה רגיל, ואז גם להוסיף שעות אחרות …אבל חובה עליך לבדוק היטב האם שווה לפתוח באותן שעות שהוספת?
אתה חייב לתעד את התהליך כדי להצליח
בכל המקרים הללו, ללא רישומים מדויקים של כל הנתונים, יהיה קשה מאוד לעקוב ולהסיק מסקנות נכונות.
העובדה הזאת, היא הסיבה, שהשימוש בבדיקת AB, כה גדול דווקא במסחר אלקטרוני ופרסומות מכוונות, שהרי ידוע החברות הגדולות מספקות נתונים מדויקים לכל דורש אודות הביצועים שלנו באתרים שלהם.
לכן אתה, בעסק שלך, צריך להיות מאוד מסודר, ולתעד את התהליכים.
מקווה שהדברים יהיו לך לעזר בעסק שלך, בהצלחה !